FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/01/2019

Gemensam adoption för föräldrar som inte är gifta eller sambos

Hej,

Hur ser möjligheterna ut för adoption av vuxen i ärenden där föräldrarna inte är gifta/sambos efter att lagändringen trädde i kraft den 1 september 2018? Är det ett absolut krav på att adoptivföräldern ska vara gift/sambo med vårdnadshavaren enligt 4 kap. 6 § Föräldrabalken?

Tingsrätten har i vårt ärende kommit fram till att vi uppfyller kriterierna i 4 kap. 4 § Föräldrabalken, men eftersom mina föräldrar idag inte är gifta eller sambos avslogs vår begäran om vuxenadoption.

Ger tredje stycket 4 kap 6 § utrymme för en vidare tolkning av andra stycket i samma paragraf? Dvs, att tredje stycket ska tolkas som att första stycket är oinskränkbart, men att det kan finnas utrymme att godkänna en vuxenadoption även i andra fall enligt andra stycket? Av förarbetena till lagändringen framgår nämligen att regeringen inom ramen för detta lagstiftningsärende inte har möjlighet att behandla frågan om föräldrar som inte är gifta/sambos.

Är vägen till adoption helt stängd för oss eller tror ni att det finns en möjlighet att få igenom en överklagan trots att mina föräldrar inte är gifta/sambos idag?

Kan det finnas praxis från europadomstolen som säger annat utifrån rätten till familjeliv när det gäller adoption av vuxna där föräldrarna inte är gifta/sambos?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du redan uppmärksammat regleras regler om adoption i föräldrabalken (FB).

Av 4 kap. 6 § FB framgår att endast makar och sambor får adoptera gemensamt. Tanken är att adoptivbarn inte ska adopteras till två föräldrar som redan är separerade. 4 kap. 6 § 2 st. fyller samma syfte. Där framgår att en sambo eller make kan adoptera den andre makens eller sambons barn med dennes samtycke. Återigen handlar det alltså om att barnet ska adopteras till två föräldrar som lever tillsammans.

Jag tolkar 2 st. som en utdömande regel, vilket innebär att det endast kan bli aktuellt att få adoptera någon annans barn i det fall som uttryckligen beskrivs. Det skulle innebära att det är ett absolut krav att adoptivföräldern är sambo eller gift med den ursprungliga föräldern för att båda ska kunna fortsätta vara föräldrar efter adoptionen. Praxis från Europadomstolen har tidigare stärkt rätten för föräldrar som lever tillsammans men som inte är makar att kunna adoptera gemensamt. Däremot hittar jag inte liknande fall som även skulle stärka motsatsen, det vill säga att även de som inte lever tillsammans ska kunna få adoptera gemensamt.

Slutsatsen är att det tyvärr verkar vara svårt för er att få igenom en gemensam adoption när föräldrarna inte är sambos eller gifta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare