FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2019

Ge gåva och ange att den ska vara enskild egendom?

Jag tänker köpa en större möbel som gåva åt min syster. Hon är gift. Kan man öronmärka en sådan gåva som enskilt egendom på något sätt?

Tacksam för svar, Herwig Berger, Hagfors

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att ge en gåva och föreskriva att egendomen ska klassificeras som enskild egendom. Egendomen kommer då inte att ingå i en eventuell framtida bodelning, se 7 kap. 2 § 2p. Äktenskapsbalken.

Det enklaste sättet att göra detta är att upprätta ett gåvobrev där du anger att gåvan ska betraktas som enskild egendom. När det gäller gåva av fast egendom finns det särskilda formkrav som måste uppfyllas för att gåvobrevet ska vara giltigt, dessa gäller inte för lös egendom. Något som dock kan vara bra att tänka på är att specificera vilken egendom gåvobrevet avser på ett tydligt sätt.

Vill du ha ytterligare hjälp med hur du kan gå tillväga med detta råder jag dig att boka en tid, det gör du enkelt genom länken: https://lawline.se/boka.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare