FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2013

Ge bort egendom som gjorts till enskild

Min man har fått sin fastighet som enskild gåva texten lyder: Gåvan jämte avkastningen därav skall vara enskild egendom. Vad nu sagts ska gälla även egendom som kan träda i stället för sådan egendom. Kan han ändå ge halva huset till mig? Vi är gifta och har bara särkulle barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Att egendom är enskild har betydelse vid bodelning, dvs. det verkar som ett skydd för gåvotagaren. Din man har dock rätt att fritt förfoga över egendomen, t. ex. sälja, byta eller ge bort den, såvida inte gåvogivaren gjort ett förbehåll i gåvobrevet om att din man inte får förfoga fritt över fastigheten. Om detta inte har gjorts så kan således din man ge bort halva huset till dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare