FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/06/2019

Gåvoskatt på kryptovalutor

Hej,

Jag fick en bitcoin som gåva häromdagen, men då jag inte håller på så mycket med digitala valutor vill jag växla in det till svenska kronor.

Vad bör jag tänka på? Jag har ju inte fått den som ersättning eller i nån näringsverksamhet, utan endast som gåva.

Gåvoskatt är väl inte aktuellt längre?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten avskaffades i januari 2005, om du fått valutan som gåva kan du skattefritt växla den till svenska kronor. Det som du bör tänka på är att när du ska växla så tas alltid en avgift som kan variera mellan olika växlingsföretag, så se till att hitta ett med låg avgift.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte, tveka inte på att skicka in en ny!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare