FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/12/2018

Gåvoskatt?

Vi har tidigare i gåva givit vår son ett fritidshus. Våra två döttrar har vi i gåva givit ett fritidshus som de äger halva var. Nu ska vi köpa ett till fritidshus bredvid de två andra husen. Vi har tänkt att i gåva ge den ena systern det hus vi ska köpa. Samtidigt ska denna dotter i gåva ge sin syster sin halva del. Alla överens. Lånen för de tre husen har vi belåna vår fastighet. Inga skulder finns på fritidshusen således. Vi undrar om gåvoskatt är aktuellt i vårt förfarande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvoskatt avskaffades i Sverige 2004 och är alltså skattefria enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelag (IL).

Vad som dock kan vara viktigt att tänka på är att det finns formkrav för att ett gåvobrev gällande fastighet ska vara giltiga, de här formkraven följer av 4 kap. 1 § jordabalken (JB), och är att det ska upprättas ett skriftligt dokument som skrivs under av både gåvogivare och gåvotagare samt en tydlig överlåtelseförklaring, alltså ett bevis på gåvobrevet att gåvan sker av fri vilja.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare