FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/07/2019

Gåvor vid köp

För en tid sedan köpte jag en stor förpackning med industrismörjmedel till min verkstad. På köpet fick jag en flaska parfym värd ca 400 kr. Indirekt tvingas jag ju på så sätt att betala för en vara som jag inte vill ha.

Är det tillåtet att tvinga på mig en extra vara?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Så länge du inte har betalat för varan så är det okej eftersom det ses som en gåva. Även om parfymen är värd 400 kronor så tolkar jag det som att du endast har betalat för industrismörjmedlet som du ville köpa. Att butiker använder sig av gåvor inom detaljhandeln är vanligt förekommande. Ofta är det ett säljknep för att försöka få kunden att köpa mer än vad denne tänkt från början. Ofta är erbjudandet formulerat som så att kunden ska handla för ett visst belopp för att få en gåva på köpet. Har kunden hamnat precis under det beloppet så blir säljnknepet att kunden då lägger till ytterligare en vara som inte var planerad att köpa från första början, men som gör att kunden får med sig gåvan "på köpet". Kunden betalar mer pengar för sitt köp, men kunden behöver aldrig betala för själva gåvan utan gåvan får kunden alltså på köpet för att den handlat för en viss summa pengar.

Det finns mycket forsking kring kunders konsumentbeteende! Rent juridiskt regleras köp i köplagen och konsumentköplagen beroende på vem det är som handlar. Det finns ingen specifik lagregel kring just dessa typer av erbjudanden, men det är ingenting som är förbjudet enligt lag utan butikerna är ganska fria att sätta ihop erbjudanden så länge inte kunden tvingas köpa något (och då också betala) som den inte gått med på.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare