Gåvobrev och överlåtelseförbud

Hejsan, Min bror och jag ärvde lite pengar från min syster då hon inte hade någon familj och våra föräldrar är borta! Eftersom jag har skulder hos kronofogden så skrev jag under ett papper som gjorde att jag avsade mig min del så min bror fick allt! Nu vill min bror ge mig pengar, men vet ej hur då vi inte vill att dom skall gå till fogden! Finns det något helt lagligt sätt för honom att ge mig det utan att det blir konstigt för någon av oss! Går det att skriva gåvobrev med pengar och blir det konstigt? Vill inte göra något olagligt utan veta hur man ev kan göra eller om det går alls!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utsökningsbalken (UB).

Huvudregeln är att lös egendom som gäldenären (personen som är skyldig kronofogden pengar) äger eller ska anses äga kan utmätas (4 kap. 17 § första stycket UB). Lös egendom definieras som allt som inte är fast egendom. Fast egendom är mark det vill säga framförallt fastigheter. Lös egendom är till exempel möbler, bilar eller pengar. Pengar är alltså definierat som lös egendom.

Det innebär att ifall din bror ger dig pengar i gåva kommer de kunna utmätas av kronofogden då du äger pengarna efter du fått dem i gåva.

Det finns dock ett sätt att undvika att gåvan utmäts. Din bror kan skriva ett gåvobrev med ett överlåtelseförbud. Det betyder att du vid utmätning av kronofogden kan visa gåvobrevet med överlåtelseförbudet så att gåvan inte kan utmätas (5 kap. 5 § första stycket UB). Dock innebär det också begräsningar för vad gåvotagaren får göra med gåvan. Du kan till exempel inte sälja, ge bort eller byta gåvan.

Sammanfattning

Alltså för att en gåva inte ska kunna utmätas av kronofogden krävs det att din bror tillsammans med gåvan ger ett gåvobrev som innehåller ett överlåtelseförbud. Det skulle dock också betyda att du inte kan sälja, ge bort eller byta gåvan.

Om du skulle vilja ha mer ingående hjälpa från Lawline till exempel med att upprätta ett gåvobrev och ett överlåtelseförbud kan du använda länken nedan för att boka tid med Lawline Juristbyrå.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare