FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2022

Gåva utan gåvobrev

Hej! Gav båda mina döttrar en gåva på 750 000 kr för några år sedan och vi kom överens muntligt om att det är deras enskilda egendom. Nu ska ena dottern investera dessa i en gemensam bostad med sin sambo. De har ett gemensamt barn. Gäller vårt muntliga avtal om pengarna så att om de separerar så har hon rätt till dessa pengar? Eller hur löser man detta annars? Verkar inte gå att skriva gåvobrev I efterhand för att villkora detta. Men muntligt avtal gäller väl också? Sambon är helt med på detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För vissa typer av gåvobrev föreligger formkrav, såsom vid fastighetsöverlåtelse. I andra situationer krävs inget gåvobrev, men det kan vara en fördel att upprätta. Det muntliga avtalet mellan er gäller alltså, men min rekommendation är att din dotter och hennes sambo upprättar ett samboavtal sinsemellan. Eftersom han som du säger är helt med på villkoren om att gåvan skulle utgöra enskild egendom så kan det regleras sinsemellan samborna. I samboavtalet bör de då reglera att beloppet hon fått i gåva inte ska inräknas i en eventuell framtida bodelning.

Om ni önskar hjälp med upprättandet av samboavtal kan ni gärna kontakta Lawlines juristbyrå.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare