FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/12/2019

Gåva till barn

Om det finns finns två barn och föräldrar vill skriva över en sommarstuga på ett barn om det andra barnet motsätter sig detta vad säger lagen då.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga regler som säger att ni föräldrar inte får ge ett av era barn en gåva om det andra barnet motsätter sig det. Er egendom gör ni vad ni vill med.

Ni bör dock ha i åtanke att större gåvor till egna barn ofta betraktas som förskott på arv, vilket innebär att värdet av sommarstugan som ni ger ett av barnen kan komma att avräknas från barnets del av arvet efter er sedan när ni går bort. Om ni inte vill att gåvan ska betraktas som ett förskott på arv bör ni upprätta ett gåvobrev och ange att gåvan inte ska utgöra ett förskott på arv, se 6 kap. 1§ ärvdabalken.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare