FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/03/2016

Gåva till annan inkluderad i bodelning?

Hej!

Jag läser till affärsjurist men är osäker på följande:

Har en tvist gällande min familj.

Min mor och styvfar ligger i en skilsmässa och bråkar om lösören och lös egendom.

De köpte tillsammans en garderob och en säng till min syster i 16-årspresent som hon har haft i sitt rum tills dess och har nu i sin lägenhet.

Min styvfar hävdar att den till hälften är hans och att han vill ha den eller åtminstone halva summan för den. Vi hävdar att detta avtal är bindande med stöd i 1 § GåvoL, eftersom denna garderob nu står hos min syster och har tidigare varit i hennes besittning (rummet), alltså stöd i traditionsprincipen.

Har vi rätt? Hur gör vi?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ska delas upp makarna emellan vid en bodelning är giftorättsgodset, Äktenskapsbalken (ÄktB) 10:1. Vad giftorättsgodset består av stadgas i ÄktB 7:1; ”en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom”.

Detta innebär alltså att den enda möjligheten till att din systers garderob och säng skulle vara med i bodelningen är om det på något sätt skulle vara en del av giftorättsgodset. Detta är tämligen omöjligt, med tanke på att garderoben och sängen var en gåva till din syster och såvida din styvfar inte gav bort möblerna med något slags förbehåll (då skulle det inte vara en gåva, så det verkar osannolikt att så är fallet) så kommer det förbli din systers möbler. På din beskrivning låter det snarare som en helt vanlig födelsedagspresent och Lag angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL) 2 § blir tillämplig. Där stadgas att gåva av lösöre fullbordas så snart gåvan kommer i gåvotagarens besittning. Det är alltså en fullbordad gåva och möblerna är därför knappast att räknas som giftorättsgods och ska därmed inte ingå i bodelning.

Skulle du eller din mor behöva mer hjälp med detta ärende eller med bodelningen är ni varmt välkomna att kontakta våra skickliga jurister, enklast via länken till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma ModigRådgivare