FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/10/2013

Gåva som enskild egendom

Hade tänkt betala av på barnens CSN-lån som julklapp. Men om deras äktenskap skulle avslutas så innebär väl detta att deras skuld minskar, och i praktiken att jag ger deras x-man halva min gåva i skilsmässan. Är det bättre att ge med gåvobrev med enskild egendom? Tacksam för kommentar och ev. bättre alternativ.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en bodelning med anledning av äktenskapsskillnad ska var och en av makarnas skulder räknas av från deras egendom innan en hälftendelning görs. Precis som du anar innebär detta att om du betalar av dina barns CSN-lån så kommer detta att innebära att det totala skuldbelopp de får dra av från sin egendom innan en bodelning kommer att minska, vilket leder till att det belopp de ska dela på med den andre maken kommer att öka.

Det kan dock hända att en bodelning kommer att jämkas på så sätt att studieskulder inte ska räknas med. Har t.ex. dina barns före detta makar stora studieskulder men dina barn inte några eftersom du har betalat av dem är det möjligt att bodelningen mellan dem kommer att jämkas så att dina barn får förbehålla sig ett belopp motsvarande deras makars studieskulder.

För att vara säker på att din gåva inte kommer att gagna dina barns före detta makar vid en eventuell skilsmässa är emellertid ett gåvobrev med en klausul om att gåvan ska vara enskild egendom att rekommendera.  Det är dock viktigt att dina barn även fortsättningsvis håller dessa pengar eller det som köps för dem separerat från deras övriga egendom. Blandas pengarna ihop med deras totala egendom kan deras karaktär som enskild egendom nämligen gå förlorad. De bör därför förvaras på ett särskilt konto, och om de köper aktier eller fonder för dem bör dessa förvaras i särskild depå respektive fondkonto. En idé är att redan du köper aktier eller placerar i fonder som du sedan ger dina barn som enskild egendom.

Hoppas att mitt svar kunnat vara till hjälp och lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare