FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/07/2020

Gåva och skatt

Hej!

Behöver jag skatta om jag gör följande. Ger pengar till en vän som gåva. Denna vän sysslar med daytrading (Forex) om sen han/hon vill ge tillbaka en större gåva till mig ska jag då skatta på det ? Låt säga jag ger vännen 5000kr. Sen tar jag emot en gåva på 50 000kr. Om jag ska skatta på det hur anmäler man då det på rätt sätt. Eller behöver jag ej skatta ?

Tack för svar !

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvor är undantagna från skattskyldighet i Sverige (8 kap. 2 § Inkomstskattelagen). För att transaktionen, i det här fallet 50 000 kr ska räknas som en gåva krävs dock att den uppfyller vissa krav.

För att en gåva ska vara inkomstskattefri måste den vara s.k. "rent benefik". Den ska i regel inte kunna kopplas samman med någon motprestation. En gåva som kan anses som ersättning för en utförd prestation, kallad remuneratorisk gåva är en skattepliktig inkomst.

Vad gäller i det här fallet?

Om det är så att den gåva du fått av vännen kan ses som en motprestation till den summan du tidigare gav kan det vara så att gåvan du får klassas som en remuneratorisk gåva och därmed blir skattepliktig.

Vänligen,

Anna LissRådgivare