FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2018

Gåva mellan makar, överlåtelse av andel i samägd fastighet

Har köpt en Villa för ca: 27 år sedan. Jag och min man äger denna Villa 50% var. Vi har 2 barn i annat äktenskap var och 1 barn tillsammans i vårt äktenskap. Kan min man skriva över sina 50% till mig. Så att hela huset står på mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du med villa menar en fastighet.

Överlåtelse av andel i fastighet från en samägare till en annan

Om en fastighet ägs av två personer det möjligt för en av dem att överlåta sin andel till den andre. I ert fall är det enklast om din man överlåter sin andel till dig i form av en gåva alternativt i form av ett köp (om en motprestation ska utgå). Oavsett om överlåtelsen sker i form av gåva eller köp krävs, för att överlåtelsen ska bli giltig, att ni upprättar en handling över överlåtelsen (köpehandling/gåvobrev) som uppfyller formkravet i 4 kap 1 § Jordabalken (JB) dvs handlingen ska vara skriftlig och den ska vara undertecknad. Att kravet på skriftlig handling gäller även när fast egendom överlåts i form av gåva framgår av 4 kap 29 § JB som hänvisar till 4 kap 1 § JB.

Gåva mellan makar

För att gåvan ska bli sakrättsligt giltig dvs för att du ska vara ägare inte bara i förhållande till din man utan även i förhållande till andra krävs enligt 8 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB) att gåvan registreras i äktenskapsregistret enligt 16 kap ÄktB. Ni ansöker om registrering av gåvan hos skatteverket (16 kap 2 § ÄktB).

Ansökan om lagfart när gåvan är fast egendom

Efter att ett gåvobrev som uppfyller formkravet upprättats och registrering har skett enligt ÄktB ska du ansöka om att (ensamt) få lagfart (20 kap 1 § JB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare