FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt05/05/2018

Gåva av fast egendom

Hej!

Min pappa gick bort för några år sedan och min mamma har bott kvar på gården sedan dess. Nu orkar hon inte med allt längre och hon vill ge mig och min syster gården som en gåva. Tanken är att jag på något bra sätt ska lösa ut min syster och flytta dit! Gården är värderad till 2,2 miljoner kronor och taxeringsvärdet ligger på ungefär 700 000 kronor. Är en gåva bästa sättet eller ska hon skriva det som ett förskott på arvet? Hur fungerar de olika tillvägagångssätten med tanke på skatten?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med en kort sammanfattning. Sedan går jag igenom reglerna och dess konsekvenser mer i detalj.

Sammanfattning

Både arv och gåva är skattefria (8 kap. 2 § IL), rent skattemässigt spelar det alltså ingen roll hur din mamma väljer att göra. Det kan däremot få konsekvenser vid en framtida arvsdelning.

Om man får något i exempelvis gåva innebär det att ni tar över er mammas skattemässiga ställning. Detta betyder att om ni sedan säljer gården så kommer ert omkostnadsbelopp (anskaffningsutgift + vissa andra förbättrande utgifter) vara det belopp som er mamma skulle ha haft (44 kap. 21 § IL). Om gården gått i arv länge kan alltså vinsten, och därmed skatten, bli stor. Detta kallas kontinuitetsprincipen.

För att räknas som gåva i skatterätten krävs att eventuell ersättning understiger taxeringsvärdet, detta kallas huvudsaklighetsprincipen.

Arv eller gåva?

Rent skattemässigt spelar det egentligen ingen roll om ni får gården som gåva eller som förskott på arv. Båda räknas nämligen som skattefria inkomster (8 kap. 2 § IL). Däremot kan det komma att spela roll vid en framtida arvsdelning. Jag vet förstås inte hur er familjesituation ser ut. Jag vill dock gärna nämna att om det skulle vara så att gården räknas som förskott på arv kommer det räknas av på er lott. Detta kan vara värt att tänka över, i alla fall om det skulle finnas även andra arvingar.

Gåvor till just bröstarvingar, vilket ni båda är, presumeras också vara förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att om er mamma inte gör det tydligt, genom exv. ett gåvobrev, att hon vill ge er gården som en gåva, så kommer det ses som ett förskott på arv.

Som sagt har det dock ingen skatterättslig betydelse om ni får gården som arv eller gåva. Det finns däremot ett antal förutsättningar för att fastigheten ska ses som en gåva, och därmed bli skattefri, i skatterättslig mening.

Vad krävs för att det ska räknas som gåva?

Först och främst finns tre grundförutsättningar

- Gåvoavsikt

- Frivillighet

- Förmögenhetsöverföring

Jag ser ingen anledning till att dessa tre inte skulle vara uppfyllda. Eftersom det inte framkommer om ni kommer ta över eventuellt lån så går jag igenom vad som gäller om så skulle vara fallet. Om ni tar över lån så måste dessa nämligen understiga taxeringsvärdet, annars räknas det inte som gåva. Om det inte räknas som gåva kommer det att innebära kapitalvinstbeskattning.

Kontinuitetsprincipen

Denna princip innebär att om din syster exempelvis säljer sin del till dig kommer hon utgå från det anskaffningsvärde som din mamma skulle ha haft. Om din mamma i sin tur fått gården i gåva/arv utgår man från den personens anskaffningsvärde osv.

Tips på vad ni ska göra

Om ni inte vill att överföringen av gården till er ska räknas som förskott på arv kan det vara en bra idé att skriva ett gåvobrev. Se också till att eventuella lån ni tar över understiger taxeringsvärdet, annars kommer er mamma behöva skatta.

Om ni behöver hjälp med att upprätta ett gåvobrev är ni varmt välkomna att kontakta våra jurister.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att kommentera eller ställa en ny fråga.

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare