FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/03/2019

Gåva av aktier

Hej,

Jag och min sambo äger 50% var i ett aktiebolag. Han vill nu ge sina 50% till mig så jag äger 100% av bolaget. Skriver vi bara över dem i form av ett aktiebrev? Hur gör vi får att jag ska slippa gåvoskatt och han ska slippa skatta för gåvan/försäljningen av sina andelar? Är det bättre att han säljer dem för 1 kr st eller liknande? Vad är smartast?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

I Sverige avskaffades gåvoskatten 2005, vilket innebär att varken du eller din sambo kommer skatta på de överlåtna aktierna, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (IL). Istället träder du in i din sambos skattemässiga situation i enlighet med kontinuitetsprincipen som regleras i 44 kap. 21 § IL.

Om du sedan väljer att sälja aktierna, kommer du eventuellt kapitalvinstbeskattas vari du använder dig av din sambos omkostnadsbelopp (anskaffningsvärde + förbättringsutgifter).

Om aktiebolaget är ett avstämningsbolag kan din sambo kontakta den bank som förvarar aktierna och begära att de ska överföra aktierna till dig. Om det är ett kupongbolag fullbordas gåvan genom att du får aktiebrevet i din besittning enligt 3 § 1 stycket. gåvolagen. Ni behöver alltså inte upprätta något gåvobrev.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare