Garanti vid fel i vara

Hej, köpt den 20:e april år 2020 en iPad på en elektronikaffär. Garantin har inte gått ut på den. Nu har batteriet blivit sämre, batteriet tar slut mycket snabbt. Varan används dagligen under flera timmar. Jag undrar kan jag kräva butiken att dem byter batteriet till en ny sådan (men på deras bekostnad), då varan är relativ ny? Om jag hade inte garantin kan man kräva butiken att dem fixar om liknande problem/fel uppstår med hänvisning till (KKöpL)? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Säljarens garanti
Garanti innebär att företaget garanterar att varan du köpt ska fungera under hela garantitiden, det vill säga företaget i ifråga är ansvarig för eventuella fel som uppkommer under tiden garantin gäller. Detta framgår av 21 § konsumentköplagen (KköpL). Detta gäller dock inte om försämringen av varan beror på en olyckshändelse, vanvård eller annat onormalt användande.

I ditt fall förstår jag det som att batteriet tar slut snabbare än vad man kan förvänta sig av en relativt nyköpt iPad, och att använda en iPad flera timmar varje dag bör ses som normalt användande. Med det sagt så ligger ansvaret för produktens fel på säljaren och du bör kontakta butiken du köpte iPaden och påtala felet för byte av batteri eller liknande åtgärder.

Konsumentlagstiftningens skydd
Det ska också sägas att det är upp till varje företag att själv välja huruvida garanti ska lämnas. Dock är du som konsument alltid skyddad av KköpL, oavsett säljarens garanti. Skulle säljaren hävda att garantin inte gäller eller liknande blir KköpL:s regler istället aktuella. Du har då möjlighet att kräva att felet avhjälps, t ex genom batteribyte. Detta framgår av 22 § KköpL. Det är viktigt att du reklamerar iPaden så snart du har upptäckt felet, och senast tre år efter att du köpt den, 23 § KköpL.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare