Garanti enligt konsumentköplagen

2020-03-07 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej, jag har köpt en skoter för c:a 80 000 hos ett företag. Nu efter 3 månader har den skurit. När jag köpte skotern skrev försäljaren in att ingen garanti lämnades. Men efter lite efterforskning om Konsumentköplagen och Reklamationsrätten så förstår jag det som att det finns stöd där. Min fundering är vad som kan göras? Kan jag kräva någon form av kompensation? Mvh
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om konsumentköp finns i Konsumentköplagen (KKöpL), eftersom du köpt en skoter som privatperson av ett företag (1 § KKöpL).

Jag tolkar din fråga att din skoter har fått ett problem efter tre månader som gör att den inte fungerar som vanligt, och nu vill du få felet åtgärdat.

Fel i vara

Till att börja med kan vi konstatera att det föreligger fel i skotern, då den har skurit (16 § KKöpL). Vidare måste man måste ta hänsyn till tidpunkten för felet. Företaget är ansvariga för fel som funnits när dom lämnade varan till dig, även om det upptäcks senare (20 § KKöpL). För fel som uppkommer inom sex månader från avlämnandet, får det antas ha funnits vid avlämnandet (20 a § KKöpL). Det vill säga i ditt fall visade sig felet på skotern efter tre månader, vilket innebär att vi får anta att felet fanns när du köpte den. Det är därmed butiken som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, för att inte bli ansvariga. Med andra ord om de kan bevisa att skotern skurit sig på grund av ditt egna handlade blir de inte ansvariga.

Hur du ska gå tillväga

Det jag rekommenderar dig att göra nu är att reklamera felet till företaget, vilket du måste göra inom två månader från att du upptäckt felet (23 § KKöpL). Innan hävning av ett köp kommer på tal, det vill säga att få pengarna tillbaka, har säljaren rätt att försöka avhjälpa felet eller omleverera (27 § KKöpL). I första hand har alltså företaget rätt att till exempel reparera skadan på skotern eller ge dig en ny. Om de inte skulle göra det kan du häva köpet för att få pengarna tillbaka (29 § KKöpL).

Jag rekommenderar dig att så fort som möjligt reklamera detta till företaget. Vid eventuell tvist kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller lämna in en stämningsansökan mot företaget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Anna Holmlund
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (971)
2020-04-01 Vad ska man göra när en bil man har köpt visar sig vara felaktig?
2020-03-31 Kan en butik erbjuda prisgaranti på enbart vissa produkter?
2020-03-31 Vad gäller när katten jag köpte visade sig var sjuk?
2020-03-31 Är mögel i köpt bil ett fel som grundar ansvar enligt konsumentköplagen?

Alla besvarade frågor (78652)