Går inte med på att barnen flyttar

Hej

Vi har gemensam vårdnad o bägge bor i Malmö men exfrun vill flytta till svedala o få barnen att byta skola till en i svedala, men jag vill inte det eftersom dom har redan byta skola engång o minstingen är lite blyg av sig så vill inte dra upp dom från sina kompisar engång till, vilka retligheter har jag? Om jag inte vill gå med på flytten

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om du har rätt att inte gå med på att dina barn flyttar till en annan ort och byter skola. Vad som gäller i ditt fall finns reglerat i föräldrabalken (FB). Här under går jag igenom vilka rättigheter och skyldigheter du har när det kommer till att fatta beslut som rör dina barn.

Gemensam bestämmanderätt

Om ett barn har två vårdnadshavare har vårdnadshavarna en gemensam bestämmanderätt. För enklare beslut som rör den dagliga omsorgen kan en vårdnadshavare fatta beslut själv, men när det kommer till större frågor måste vårdnadshavarna komma överens. Exempel på stora frågor är sådana som handlar om att ett barn ska flytta till en annan ort eller byta skola. (6 kap. 13 § FB).

Din situation

Eftersom du och din exfru har gemensam vårdnad har du både en rätt och en skyldighet att vara med och fatta större beslut som rör dina barn. Om dina barn ska flytta till en annan ort eller gå på en annan skola måste du och din exfru komma överens om det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare