FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2024

Går en visstidsanställning över till en tillsvidareanställning efter tolv månader?

Hej, jag har vart anställd som särskild visstidsanställning i snart mer än 12 månader i följd, det jag undrar är jag började 20 oktober 2023 och min sista kontrakt som särskild visstidsanställning går ut 31 oktober 2024, efter att min kontrakt upphör, blir jag heltidsanställd, eller har arbetsgivaren rätt att säga upp mitt kontrakt? Jag tänkte på att det är 1 år i följd man måste ha jobbat och det passerar 1 år med 10 dagar. Stor tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du ifall din visstidsanställning kommer anses ha övergått till en heltidsanställning då du varit visstidsanställd hos din arbetsgivare under tolv sammanhängande månader.

Vad gäller för visstidsanställning?

Som utgångspunkt gäller att ett anställningsavtal gäller tillsvidare om inget annat har avtalats (4 a § LAS). Avtal om tidsbegränsat avtal får dock träffas i vissa fall, bland annat i form av visstidsanställning (5 § LAS). En visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning då en anställd har haft visstidsanställningen under en sammanhängande period om 12 månader inom 5 år alternativt att arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra under en sammanhängande period om 12 månader (5a § LAS).

Vad gäller i ditt fall?

Då du har varit visstidanställd i tolv sammanhängande månader så kommer din anställning att anses ha gått över till en tillsvidareanställning. Detta innebär att din anställning kommer att anses ha övergått till en tillsvidareanställning efter den 20e oktober.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig!

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare