FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/09/2022

Går det att teckna en försäkring i efterhand?

Hej, Om jag har en klocka som fått en fuktskada m.m. och jag inte hade en försäkring vid skadetillfället (och klockan har lämnats in för reparation), kan jag teckna en allriskförsäkring (drulleförsäkring) som kommer att täcka den skadan, eller måste jag ha haft en sådan försäkring vid skadetillfället?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som din fråga handlar om en konsumentförsäkring, i detta fallet en allriskförsäkring (även kallad drulleförsäkring). Den typen av försäkringar regleras i 2-7 kap. försäkringsavtalslagen (FAL). Om inte annat har avtalats inträder försäkringsbolagets ansvar enligt försäkringsavtalet dagen efter den dag då försäkringstagaren ansökte om försäkringen (se 3 kap. 2 § andra stycket FAL). Det innebär alltså att det inte går att teckna en försäkring i efterhand för att täcka en skada som skedde när en försäkring inte fanns.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Anna SalanderRådgivare