FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/05/2023

Går det att starta ett aktiebolag om man har skulder hos kronofogden?

Hej, Jag och min fru ska starta ett aktiebolag, jag själv har skulder hos kronofogden så min fråga är om det kan bli problem för mig att vara delägare i ett AB om jag har skulder hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara huruvida det går att starta ett aktiebolag med personliga skulder hos kronofogden kommer jag att hänvisa till aktiebolagslagen, förkortad ABL.

Först och främst ska nämnas att ett aktiebolag är en separat juridisk person, vars tillgångar och skulder är separat från aktieägarnas personliga ekonomi (1 kap. 3 § ABL). Med andra ord innebär inte aktieägarnas personliga skulder automatiskt att bolagets ekonomi påverkas, utan bolagets ekonomi är fristående och bestäms av dess egna tillgångar och skulder.

Förutsättningarna för att starta ett aktiebolag regleras i 2 kap aktiebolagslagen. Ett aktiebolag bildas av s.k stiftare, som antingen kan vara juridiska eller fysiska personer (2 kap. 1 § ABL). Stiftaren av ett aktiebolag måste vara myndig, inte ha förvaltare, inte vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud. Att ha skulder eller betalningsanmärkningar utgör i sig inga hinder för att vara stiftare.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp. Stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare