Går det att skriva skuldebrev i efterhand?

Hej, för några år sedan lånade jag ut en större summa pengar till min mamma. Hon är 80+ och kunde inte lösa lån på något annat sätt. När det begav sig, så skrev vi inga papper på detta.

Nu i efterhand vill vi göra detta. Är det möjligt? Min tanke är att jag ska få tillbaka pengarna den dagen min mamma får bort och jag förväntar mig ingen ränta på dessa pengar.

Hur skriver man enklast ett sådant dokument.

Ps. Jag är inte ensamt barn och jag vill därför ha tillbaka pengarna innan vi delar upp tillgångarna ( en bostadsrätt som är obelånad)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett bra bevisdokument för att en skuld finns är ett skuldebrev. Det är fullt möjligt att ni upprättar ett sådant i efterhand. Av skuldebrevet ska det framgå hur mycket som lånats ut samt eventuella överenskommelser om ränta, avbetalning m.m. Rent juridiskt krävs det inte att ett skuldebrev är undertecknat, däremot är det viktigt att så sker av bevisskäl. Skuldebrevet ska således undertecknas av din mamma som lånat pengarna.

Jag kan varmt rekommendera att ni tittar i Lawlines avtalstjänst, i vilken ni själva kan skapa ett skuldebrev med era uppgifter och få det tillsänt er juridiskt korrekt efter betalning.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare