Går det att säga upp en visstidsanställning i förtid?

Hej! Jag har en visstidsanställning som jag har tackat ja till och den börjar om en månad. Kan jag säga upp mig innan kontrakten börjar gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om anställningsskydd (LAS).

En visstidsanställning är en form av tidsbegränsad anställning som löper från ett datum till ett annat förutbestämt slutdatum. Huvudregeln vad gäller en tidsbegränsad anställning är att det inte krävs någon uppsägning för att anställningen ska avslutas i och med att det redan finns ett slutdatum. Det innebär också att det som huvudregel inte går att säga upp en sådan anställning i förtid om det inte står annat i avtalet (4 § andra stycket LAS). En visstidsanställning får även självklart avslutas i förtid om båda parter är överens om det oavsett vad som framkommer ur avtalet.

Sammanfattningsvis förstår jag det som att du har skrivit på ett anställningsavtal, vilket innebär att du som huvudregel inte kan säga upp anställningen i förtid om det inte framkommer annat i avtalet. Mitt råd till dig är därför att i första hand kolla vad som står i anställningsavtalet samt att ta kontakt med arbetsgivaren. Även om det enligt anställningsavtalet inte skulle gå att säga upp anställningen i förtid, finns det ändå en möjlighet att frångå avtalet förutsatt att ni båda är överens om det.

Notera också att eventuella kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla andra regler som avviker från LAS.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare