Går det att klandra en bouppteckning?

Min mamma gick bort i somras och jag och min syster har släktforskat lite efter detta. Mammas far, vår morfar, fanns aldrig delaktig i hennes eller vårt liv, men finns registrerad som fader i kyrkböckerna. Nu beställde vi en kopia av hans bouppteckning efter hans död 1992, och där finns vår mamma inte alls med. Endast hans fru (som han gifte sig med två år efter att vår mamma föddes) samt deras två gemensamma barn. I bouppteckningen har också noterats att ingen bilaga finns om ev. avstånd från arvet. Jag har frågat runt lite på annat juridiskt håll och det verkar som om ett fel har gjorts då inte samtliga arvingar tagits med vid bouppteckningen.

Nu har vi en fundering och det är om vi så här långt i efterhand kan ställa krav på att bouppteckningen korrigeras/görs om ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du isåfall vill klandra bouppteckningen. Enligt ärvdabalken (ÄB) finns det inget som säger att man kan klandra en bouppteckning, däremot kan man klandra ett arvskifte.

En dödsbodelägare kan klandra ett arvskifte enligt 23 kap. 5 § ÄB. Ett arvskifte är en privat skriftlig handling över fördelningen av ett arv. Handlingen ska undertecknas av samtliga dödsbodelägare innan arvet kan betalas ut. En sådan handling kan enligt 17 kap. 8 § 2 st. äktenskapsbalken klandras senast fyra veckor efter delgivningen av arvskiftet.

Det innebär alltså för er att varken bouppteckningen eller arvskiftet inte kan klandras, om det inte gått mindre än fyra veckor sedan ni blev delgivna arvskiftet.

Med vänlig hälsning

Hanna StenbergRådgivare