Går det att hamna hos Kronofogden trots att man är skriven utomlands?

Jag är skriven i Tyskland och inte Sverige längre. Kan jag hamna i kronofogden om man inte är skriven i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret är ja. Det finns inget hinder för Kronofogden att bistå med att rikta krav eller utmäta egendom med anledning av att du är skriven utomlands. En annan omständighet är att myndigheten sällan eller närmast aldrig kan hjälpa till när den som får kravet riktat mot sig inte har några tillgångar i Sverige. Ett exempel är om personen enbart har tillgångar utomlands.

Mer information hittar du på kronofogdens hemsida, särskilt under fliken "Internationellt".

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare