Går det att göra en bodelning när exet inte vill sälja huset?

Mitt ex vill inte sälja huset, jag sitter med blanco lån som jag står som låntagare då vi fortfarande är gifta,

Hur går jag till väga?

Han kan inte lösa ut mig

Skilsmässan ska omprövas igen efter betönketiden, kan jag fortfarande lite på lagen efter det att vi delar på tillgångar mm

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Efter omprövningen
Om domstolen beslutar om skilsmässa ska era tillgångar delas i en bodelning, Äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap 1 §. Eftersom ni äger huset gemensamt ska det ingå i bodelningen (ÄktB 10 kap 1 §).

Bodelningen görs efter skilsmässan men kan göras direkt om du begär det, ÄktB 9 kap 4 §.

Du har rätt till hälften av det ni äger gemensamt, antingen i fysiska saker eller i värdeersättning genom pengar. Om ditt ex inte vill sälja huset måste han antingen köpa ut dig eller så får han täcka värdet av huset med sin hälft av det ni äger tillsammans.

Om ni inte kommer överens
Du kan ansöka om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten på den ort ni är folkbokförda, ÄktB 17 kap 1 §. Ansökan måste vara skriftlig och du måste skicka med personbevis, dessa hittar du hos Skatteverket.

Råd
Om ditt ex fortfarande inte vill sälja huset när domstolen beslutat om skilsmässa kan du ansöka om en bodelningsförrättare som gör bodelningen åt er.

Om du vill veta mer om hur man ansöker om en bodelningsförrättare hittar du det här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare