Går det att byta från ett svenskt medborgarskap till ett svenskt permanent uppehållstillstånd?

Hej Jag har båda svenskt medborgarskap och mitt hemlands medborgarskap. Jag har bott i Sverige i 15 år och jobbar som sjuksköterska, min sambo är svensk. Nu vill jag säga upp min svenskt medborgarskap på grund av mitt hemland tillåt inte att man har två medborgarskap. Om jag säga upp mitt svenskt medborgarskap få jag uppehållstillstånd istället? Mvh Mina

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att byta ett svenskt medborgarskap till ett svenskt permanent uppehållstillstånd.

Bestämmelserna kring medborgarskap återfinns i lagen om svenskt medborgarskap (MedbL).

Som huvudregel är det ett absolut förbud att återkalla ett svenskt medborgarskap om det gäller medborgare som är eller har varit bosatta i Sverige. Detta stadgas i 2:7 regeringsformen (RF), vilket innebär att bestämmelsen är grundlagsstadgad och därmed finns det inga undantag.

Däremot anges det i 14§ MedbL att det finns en risk att man förlorar sitt medborgarskap vid 22 års åldern om personen:

1) är född utomlands

2) aldrig haft hemvist i Sverige och

3) Inte heller varit i Sverige under sådana förhållanden som tyder på samhörighet med landet. Alla dessa krav måste vara uppfyllda för att bestämmelsen ska bli aktuell.

Notera dock att det finns en skillnad mellan 2:7 RF och 14§ MedbL och det är att bestämmelsen i RF menar på att det medborgare som haft eller har hemvist i Sverige inte kan få medborgarskapet återkallat. Medan i 14 § MedbL möjliggörs återkallelsen först när personen är 22 år och att denne inte har eller har haft hemvist i Sverige.

Sammanfattning

Det innebär att det inte går att återkalla ett svenskt medborgarskap om man har eller haft hemvist i Sverige, vilket i sin tur innebär att man inte heller kan byta ett svenskt medborgarskap till ett permanent uppehållstillstånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Alexander NejatiRådgivare