Går det att bestrida en skuld till staten?

Hej! Jag har en fråga som gäller skuld till staten. När en privat aktör eller ett företag ansöker om betalningsföreläggande så kan man ju bestrida skulden hos Kronofogden och begära att det avgörs i domstolen. Det verkar dock som att skulder till staten fastställs direkt hos Kronofogden, dvs man kan inte bestrida kravet på samma vis. Hur gör man då om man vill bestrida en skuld från en staten och tycker den är fel? I mitt fall gäller det vårdavgift för ett läkarbesök. Jag har bestridit inkasso men frågan är vad jag gör när de skickar det vidare till Kronofogden, jag tycker ju fortfarande kravet är fel?

Lawline svarar

 Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det du skriver stämmer, skulder till staten behöver inte fastställas av Kronofogden och dessa benämns allmänna mål, (1 kap. 6 § Utsökningsbalken). Vid handläggning hos Kronofogdemyndigheten av allmänna mål om verkställighet gäller Indrivningslagen och inte Utsökningsbalken, (1 § Indrivningslagen). Möjligheterna att överklaga enligt Indrivningslagen är mycket begränsade och det går endast att överklaga kronofogdemyndighetens beslut att ta säkerhet i anspråk, (20 § Indrivningslagen). Tyvärr kan det därför bli svårt för dig att bestrida skuldkravet.

​Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare