Gäller någon uppsägningstid om man säger upp sig?

Hej!

Jag jobbar som personligassistent vid behov och det står i mitt kontrakt vid behov från och med den dagen jag jobbade. Det står även att jag jobbar 40timmar/vecka och finns ingen uppsägningstid. Min fråga är därför om jag kan säga upp mig när som helst eller om jag har en vis uppsägningstid.

Tack i förväg.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det inte står något i ditt anställningsavtal om uppsägningstid och om du därför kan säga upp dig när som helst eller om en uppsägningstid gäller.

Typ av anställning och aktuell lag

Regler om uppsägningstid vid anställningsförhållanden finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Vilken uppsägningstid som gäller för just dig kommer bero på vilken typ av anställning du har. Eftersom det står att du ska arbeta 40 timmar per vecka och det inte verkar vara avtalat att anställningen ska upphöra vid en viss tid så ska din anställning anses vara en tillsvidareanställning. (LAS 4 §, AD 2005:177)

Gäller någon uppsägningstid vid en tillsvidareanställning?

Du som är tillsvidareanställd kan säga upp dig utan att behöva ha någon särskild anledning, men anställningen upphör inte förrän uppsägningstiden är slut. (LAS 4 § andra stycket) Enligt LAS gäller minst en månads uppsägningstid. (LAS 11 §) Ju längre tid du har arbetat på arbetsplatsen desto längre uppsägningstid gäller, exempelvis gäller två månaders uppsägningstid vid minst fyra års arbete. (se LAS 11 §) Om din anställning omfattas av ett kollektivavtal som reglerar uppsägningstiden så gäller istället den uppsägningstid som följer av kollektivavtalet. (LAS 2 § fjärde stycket)

Har du några skyldigheter som arbetstagare under uppsägningstiden?

Under uppsägningstiden som följer efter uppsägningen är du som arbetstagare skyldig att arbeta. Ifall du skulle vägra att arbeta under uppsägningstiden så kan du bli skadeståndsskyldig. (LAS 38 §)

Råd

Oavsett vilken uppsägningstid som gäller så kan du som tillsvidareanställd som sagt säga upp dig när du vill. Om du vill veta vilken uppsägningstid som gäller för dig så skulle jag ge dig rådet att läsa i ditt anställningsavtal om din anställning omfattas av något kollektivavtal och om uppsägningstid regleras i detta. Notera att om du är tidsbegränsat anställd så kan andra bedömningar bli aktuella än de jag nämnt här, men av det du beskriver verkar inte din anställning vara tidsbegränsad.

Vänliga hälsningar

Felicia BjörckRådgivare