Gäller fortfarande lag om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor?

Har den tillfälliga lag för att underlätta att hålla bolags- och föreningsstämmor förlängts över till 2022 eller slutade den gälla 21-12-31?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor var en tidsbegränsad lag som slutade gälla 2022-01-01. En proposition lades dock fram den 3 februari 2022 med ett förslag från regeringen om att återinföra denna tillfälliga lag. Den tillfälliga lagen föreslås att träda i kraft den 1 mars 2022 och gälla fram till årsskiftet (prop. 2021/11:112 s. 1).

I nuläget gäller alltså inte lagen, men det har som sagt kommit ett förslag på att återinföra den. Huruvida lagen kommer att återinföras eller inte kan jag tyvärr inte svara på i nuläget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare