Gäller ett borgensåtagande fortlöpande?

Är i borgen för en väns räkning till en hyreslägenhet. Fastighetsbolaget har bytt ägare och jag undrar om mitt borgensåtagande gäller fortlöpande eller om den nya fastighets ägaren måste fråga mig först om jag vill stå kvar som borgensman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En borgensförbindelse är ett åtagande att betala en skuld för någon annan om personen inte betalar själv. Ett borgensåtagande upphör att gälla när avtalsförhållandet mellan t.ex hyresgästen och hyresvärden upphör och det inte längre finns något som ska betalas. I detta fall behöver ni se vad ni avtalat med varandra sinsemellan.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare