Gäller enskilt åtal för olaga integritetsintrång?

Hej! kan man väcka enskilt åtal i olaga integritetsintrång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För vissa brott gäller enskilt åtal vilket innebär att målsägande ska väcka talan själv, se bland annat 5 kap. 5 § Brottsbalken (BrB) vad gäller förtal och förolämpning. För brottet olaga integritetsintrång i 4 kap. 6c § BrB gäller istället allmänt åtal enligt 4 kap. 11 § BrB. Det innebär att målsäganden måste ha angivit brottet till åtal, alternativt att åtal varit påkallat ur allmänhetens synpunkt för att åklagare ska kunna väcka åtal. Därmed faller inte olaga integritetsintrång under enskilt åtal, utan istället gäller allmänt åtal. Värt att tillägga är däremot att om målsäganden angivit brottet till åtal och åklagare valt att inte väcka åtal finns möjlighet att själv väcka enskilt åtal som målsägande enligt 20 kap. 8 § Rättegångsbalken (RB). Vad en sådan stämning ska innehålla finner du främst i 47 kap. RB, se bland annat 47 kap. 2 § RB.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare