FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/05/2018

Gäller en korrekt formulerad fullmakt överallt?

Hej

Om jag skapar en Generalfullmakt eller en Framtidsfullmakt gäller den överallt?

Jag vet att bankerna kan vara besvärliga bl.a och att dom vill att man använder deras egna fullmaktspapper. Men har dom rent juridiskt egentligen rätt att inte godta en Generalfullmakt/Framtidsfullmakt som är korrekt formulerad?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om fullmakt går att finna i avtalslagens 2 kap. Det står dock inte mycket om hur en "korrekt" formulerad fullmakt ska se ut. Detta beror nog på den avtalsfrihet som finns. T.ex. banker kan ställa olika krav beroende på vilken bank det är om hur en fullmakt ska se ut för att de ska godkänna den. Eftersom alla får välja själv (även banker) vem de vill ingå avtal med så kan de neka en fullmakt om den inte uppfyller deras krav.

Då det kan se så olika ut beroende på vem fullmakten riktar sig till så föreslår jag att du kontaktar den bank där fullmakten kommer att användas för att se vilka krav just den banken ställer på fullmakten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare