Gäller det värde som finns i bouppteckningen om lägenheten ökat i värde?

Hej

Gäller det belopp/ värde som finns i bouppteckningen även om lägenheten säljs för ett lägre eller högre belopp? För efterarv till ett särkullbarn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nu vet jag inte vad som skrivits i bouppteckningen, men utgångspunkten för värdering av lös egendom är marknadsvärdet, d.v.s. det pris som egendomen hade betingat vid eventuell försäljning på marknaden idag. Det kan dock vara så att ni tidigare kommit överens om något annat, vilket jag med den information du gett, inte kan uttala mig om. För ett mer uttömmande svar rekommenderar jag att läsa följande: http://lawline.se/answers/vardering-av-bostadsratt-i-dodsbo

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare