Gäller ångerfristen vid köp via telefon?

2019-07-31 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Hej,Jag har ett grossistföretag och en kund (företag) beställde varor från oss via telefon. Kunden beställde beställningsvaror, alltså varor som vi bara beställde in för kundens skull.Nu har kunden ångrat sig.Gäller ångerrätt?
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall verkar det vara fråga om ett köp som har skett utanför dina affärslokaler och jag kommer därför besvara frågan utifrån det. Jag utgår även ifrån att det inte är specialtillverkad produkt.

Om kunden har köpt varorna via telefon, dvs. utanför dina affärslokaler gäller 14 dagars ångerrätt för konsumenten. se lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det spelar ingen roll att det är en beställningsvara, utan ångerfristen på 14 dagar gäller alltid när det är ett ett näringsidkare och konsument förhållande.

Hälsningar

Daniela Karlsson
Fick du svar på din fråga?
Kommentarer:
CS Jag driver ett privat internationellt finansiellt partnerskap som skapades för att hjälpa människor som behöver finansiellt stöd. Om du har ekonomiska svårigheter eller ekonomiskt kaos och behöver pengar för att starta ditt eget företag, eller om du behöver ett lån för att lösa dina skulder eller betala dina räkningar, kan jag bevilja lån som sträcker sig från upp till 5.000.000 sek. Om du är intresserad av mitt erbjudande, berätta vad du vill låna och hur lång tid det tar. Kontakt: nagelsilvia58@gmail.com
2019-08-01 15:42
Frågeställaren skriver att kunden är ett *företag* - då gäller inte "Lag om distansavtal..." och därmed finns inte heller någon ångerrätt om det inte specifikt avtalats om sådan.
2019-08-02 09:06
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (755)
2019-09-30 Parkering och P-skiva
2019-09-30 Kvitto för båtköp
2019-09-27 Ångerrätt vid köp av spel över internet?
2019-09-22 Frånträda distansavtal

Alla besvarade frågor (73827)