FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/07/2019

Gäller ångerfristen vid köp via telefon?

Hej,

Jag har ett grossistföretag och en kund (företag) beställde varor från oss via telefon. Kunden beställde beställningsvaror, alltså varor som vi bara beställde in för kundens skull.

Nu har kunden ångrat sig.

Gäller ångerrätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall verkar det vara fråga om ett köp som har skett utanför dina affärslokaler och jag kommer därför besvara frågan utifrån det. Jag utgår även ifrån att det inte är specialtillverkad produkt.

Om kunden har köpt varorna via telefon, dvs. utanför dina affärslokaler gäller 14 dagars ångerrätt för konsumenten. se lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det spelar ingen roll att det är en beställningsvara, utan ångerfristen på 14 dagar gäller alltid när det är ett ett näringsidkare och konsument förhållande.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare