Gäldenärsbyte vid överlåtelse av fastighet

Hej!

Jag tänkte överlåta min fastighet till sonen. Måste han betala handpenning på lånet som han övertar? Fastigheten har ett taxeringsvärde på 330 000 och lånet ligger på 360 000? Han och hans sambo har fasta arbeten med en årsinkomst på mer än lånet på fastigheten så ekonomiskt klarar dom det. Jag tänkte skriva ett gåvobrev dessutom. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingenting som hindrar dig från att överlåta fastighet till din son. Angående lånet är det dock först och främst banken som du lånat av som bestämmer. Gäldenärsbyte kan inte med bindande juridisk verkan göras utan borgenärens samtycke, vilket innebär att banken måste godkänna att din son tar över lånet. Således är det även banken som bestämmer om ny handpenning behöver betalas. Jag rekommenderar att berätta om affären för banken och höra med dem vad dem har för policy och vilka avtalsregler dem tillämpar i sådana här situationer. Det torde inte bli några större problem då dessa typer av fastighetsöverlåtelser är väldigt vanliga.

Eftersom det är borgenären, banken, som bestämmer villkoren vid övertagande av lån på gäldenärssidan kan jag tyvärr inte ge ett mer detaljerat svar.

Hoppas att du finner svaret tillfredsställande.

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare