Gäldenärsbyte vid borgensåtagande

Hej,om jag säljer min del i företaget till min kompanjon och han förbinder sig i köpeavtalet att ta över borgen men håller inte den delen i avtalet. När sedan banken driver in borgen och jag fortfarande står kvar vad har jag då för alternativ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du inledningsvis haft ett borgensåtagande gentemot banken och därefter sålt din andel i företaget till din kompanjon och att din fråga är om banken – utifrån de omständigheter du anger i frågan – har en möjlighet att infria sitt borgensåtagande mot dig.

Det rör sig alltså om att banken inledningsvis har en form av fordran mot dig (som dock enbart kan infrias om huvudförpliktelsen inte fullgörs). Att du tillsammans med din kompanjon avtalat att denne ska överta borgensåtagandet är inget som binder banken eftersom banken – i förhållande till dig och din kompanjon – är en utomstående part och huvudregeln (som det inte finns skäl att frångå i detta fall) är att avtal inte binder en utomstående. Utöver detta framgår det även av doktrin och rättspraxis att det beträffande gäldenärsbyten (alltså när det sker ett byte av den som är skyldig att betala) krävs ett godkännande från borgenären (banken i detta fall) för att det ska vara giltigt. Eftersom det inte framgår att banken givit något godkännande för gäldenärsbyte blir min slutsats att du i förhållande till banken fortfarande är att betrakta som gäldenär och att banken således fortfarande kan driva in borgen hos dig.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare