FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/07/2019

Fullmakter - Framtidsfullmakter

2010 skrev min mamma en fullmakt/avtal där jag bemyndigas att sköta hennes ekonomi.

Den 1/7 2017 trädde lagen om framtidsfullmakt i kraft.

Min fråga är nu, upphör den fullmakt/avtal som min mamma skrev att gälla, eller löper den på som vanligt. Eftersom en lag inte gäller retroaktivt så jag tolkar det hela som att fullmakter skrivna efter 1/7 2017 ska vara av typen framtidsfullmakt. Gamla fullmakter gäller som vanligt.

2010, När min mamma skrev fullmakten/avtalet var hon vid sina sinnen fulla bruk, medan hon 2017 hade drabbats av dements, så det fanns ingen möjlighet att skriva om fullmakten/avtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Kort och enkelt svar, din fullmakt gäller. Den fullmakt som din mamma skrev till dig år 2010 gäller fortfarande oavsett den nya lagstiftningen. Anledningen till varför man arbetade fram framtidsfullmakter är för att man ska kunna planera i förtid innan man för exempelvis blir dement. Man får helt enkelt en ny möjlighet i och med denna lagstiftning att kunna planera för framtiden och behålla kontroll över de frågor som man själv tycker är viktigt, därmed stärks helt enkelt den enskildes självbestämmanderätt. Detta system med framtidsfullmakter ersätter inte vanliga fullmakter utan fungerar som ett komplement. Därmed betyder inte det att bara för att en ny lag trätt i kraft angående fullmakter att din fullmakt blir ogiltig.

Sammanfattning

Din fullmakt är fortfarande giltig!

Sandra WredeRådgivare