FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/06/2018

Fullmakt att handla med förälders kreditkort

Är det enligt lag okej att låna ut mitt kreditkort till min 15-åriga dotter för att gå och handla mjölk och liknande. Vi är båda överens om det och hon har gjort det många gånger förut och det har aldrig varit några problem. Häromdagen blev hon tillsagd av en personal i affären att hon inte får använda någon annans kort och att hon får gå vidare för den gången men om hon ser henne handla med samma kort igen kommer det bli konsekvenser för henne. Är det okej att hon fortsätter handla med mitt kort enligt lag?

Lawline svarar

Hej!

Att din dotter är omyndig har ingen betydelse i det här fallet. Du har möjlighet att ge din dotter "fullmakt" att handla med kreditkortet. Det innebär att hon har tillåtelse att utföra något (handla med kreditkortet) för din räkning. Fullmakten kan vara både muntlig och skriftlig (10 § Avtalslagen).

Jag ser därför inte att det skulle vara några problem för din dotter att handla med ditt kort. Om det, som du beskriver, skulle vara det ändå kan du utfärda en skriftlig fullmakt som hon kan visa för personalen. Det räcker med att du skriver på ett papper att din dotter får lov att handla med kortet och undertecknar det.

Tack för att du vänder dig till Lawline, återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare