Friskrivningar vid övningsföretags försäljning av vara
Vi är ett UF-företag som säljer hundleksaker, mer exakt kampleksaker. Problemet vi har är att vi vill inte vara ansvariga ifall en kund köper en leksak, åker hem, leker hårt med sin hund och leksaken går sönder, vi vill inte behöva skicka en ny varje gång en går sönder. Det blir oekonomiskt för oss som UF-företag. Vad ska vi göra för att se till att vi inte blir ansvariga, räcker texten "Notera att vi på X UF inte är ansvariga ifall leksaken går sönder under lek eller under användning utav husdjuret." som kommer ligga i botten av våra kvitton samt på vår hemsida men måste den texten ändras samt finnas på fler ställen? Eller räcker detta?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Betydelsen av företagsform och rättsliga utgångspunkter
Jag förutsätter att försäljningen av era produkter sker på det sätt som UF-företag generellt sker. Enligt Skatteverket utgör företaget ett så kallat övningsföretag, vilket innebär att det är ni som privatpersoner som köper och säljer varor. Detta är av betydelse eftersom konsumentskyddslagstiftning inte blir tillämplig. I stället har ni Köplagen (KöpL) att förhålla er till.
Fel på vara enligt Köplagen
Om en vara är behäftad med fel finns regler i KöpL som kan ge köparen rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag etc. (se KöpL 30 § - 39 §)
Fel enligt KöpL föreligger i huvudsak i två situationer (jfr KöpL 17 §):
- Om varan avviker från vad som har avtalats
- Om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet.
KöpL 17 § andra stycket innehåller vissa grundläggande krav på varan som gäller om inte annat följer av avtalet. Av relevans i detta fall är framför allt att varan skall vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används (KöpL 17 § andra stycket, p. 1). Detta är inte att se som ett kvalitetskrav, utan det är varans ändamålsenlighet som avses.
I sammanhanget bör understrykas att fel även föreligger om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper och användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, och som kan antas ha inverkat på köpet (KöpL 18 § första stycket).
Avtalsfrihet och friskrivningar
KöpL är emellertid dispositiv, vilket betyder att avtalsfrihet gäller och att lagens bestämmelser inte tillämpas i den mån annat följer av avtalet. Detta följer av KöpL 3 §. Meningen ”om inte annat följer av avtalet" i KöpL 17 § som ovan nämnts ger uttryck för detsamma, det vill säga att man kan avtala om att något annat ska gälla.
Det som beskrivs genom den text ni återger är att betrakta som en så kallad friskrivningsklausul. Friskrivningar innebär att man avtalar bort en viss förpliktelse som annars hade följt. Ett vanligt förekommande exempel på en friskrivning är när man avtalar om att sälja en viss sak "i befintligt skick" (jfr KöpL 19 §). I och med avtalsfriheten kan det alltså vara möjligt att friskriva sig från ansvar, exempelvis på det vis ni presenterat. I allmänhet gäller som utgångspunkt att friskrivningar skall vara preciserade och tydliga för att anses giltiga.
Sammanfattning och allmänna råd
Vid försäljning av en vara från en privatperson till en annan gäller KöpL och de regler om fel och påföljder vid fel, i den mån man inte har avtalat om att något annat. En hundleksak kan av förklarliga skäl med fog antas ha som ändamål att användas vid lek med hundar. Att ha med en sådan text som ni beskriver på kvittot kan mot bakgrund av det anförda vara ett bra komplement för att förtydliga på vilka villkor försäljningen av hundleksakerna sker. På så vis blir det en del av avtalet. I allmänhet är mitt tips att vara tydliga och transparanta med hundleksakernas egenskaper och kvalitet i er marknadsföring.
Med detta sagt hoppas jag att mitt svar varit till hjälp och att ni fått vägledning. Om det kvarstår några frågor är ni välkomna att åter höra av er till oss på Lawline.