Friskrivning av dolda fel i köpeavtal

HeJ!

Ska sälja mitt hus som köparen vill skriva på ett avtal där jag som säljare avsäger mig allt ansvar för dolda fel i framtiden. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till lawline med din fråga! Du ska sälja ditt hus vilket regleras i jordabalkens kapitel 4. Vid dessa typer av försäljningar har köparen en bred och omfattande undersökningsplikt. Köparens undersökningsplikt sträcker sig dock inte till de fel som går under benämningen "dolda fel". Dessa typer av fel regleras i 4 kapitlets 19§. Eftersom dolda fel inte ingår i köparens undersökningsplikt ska inte köparen ansvara för detta, utan ansvar åläggs säljaren. Detta gäller dock bara då felet visar sig inom 10 år. Visar sig felet efter 10 år är säljaren skyddad från köparens anspråk.

Jordabalkens regler är dock dispositiva, vilket innebär att man kan avtala bort vad som framgår av lagen genom att upprätta avtal som reglerar en specifik situation. Du kan med andra ord friskriva dig från dolda fel. Ett exempel på en friskrivning från dolda fel eller andra möjliga fel återfinns i rättsfallet NJA 1967 s.217 där jag citerar "köparen avstår från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i fastigheten"

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare