"Fri" parkering

Hej!

Jag har parkerat min bil under flera månader på en avsides parkeringsplats som jag trodde var gratis, enbart märkt P (fler bilar stod där). Inget har hänt. Plötsligt kom jag dit en dag och hade fått 5x450 kr "parkeringsanmärkning" p.g.a. att bilen stått där mer än 24 h. INGEN jag frågat har haft nån aning om att en sån regel finns, och jag undrar nu om det finns nån möjlighet att göra nåt? T.ex. hävda att det åtminstone är oskäligt med ett så stort belopp p.g.a. helt okänd regel? Tack! Mvh Katarina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Den bot som du har fått verkar vara riktig eftersom att när inget annat anges så gäller regeln i 49a § trafikförordningen. Regeln innebär att om inget annat anges så är det fri parkering i högst 24 timmar på vardagar som gäller.

Det är inte möjligt att hävda som försvar att du inte kände till lagen. Det försvaret skulle nog bli extremt välanvänt om det gick att använda. Man förväntas helt enkelt känna till alla lagar.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare