Fri förfoganderätt och arvsrätt

Hej,

Jag har en fråga gällande arv. Min styvpappa gick bort för några år sedan. Min mamma ärvde med fri förfoganderätt. Vi är tre barn. Jag och min helbror på min mammas sida och min lillebror (halvbror) som är min mammas och styvpappas gemensamma barn. Mamma och min styvpappa hade inget äktenskapsförord. De ägde en sommarstuga som mamma sålde för ett par år sedan, vilket ger henne möjlighet att leva och resa lite extra för de pengarna som försäljningen genererade (vilket vi barn självklart uppmuntrar till). Hon har även en bostadsrätt. Min undran är hur arvet efter henne sen fördelas mellan oss tre? Mvh Katharina

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon avlider blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig. Den avlidnes kvarlåtenskap ska då fördelas mellan dennes arvingar. Tredje kapitlet i ÄB rör efterlevande makes arvsrätt och även vad som händer när efterlevande make dör. Din mamma har ärvt din styvpappa i enlighet med huvudregeln i 3 kap. 1 § ÄB. När din mor avlider kommer din halvbror först ärva sin pappa (er styvpappa) i enlighet med 3 kap. 2 § 3 st. ÄB. Detta betyder att er halvbror har rätt att få ut en viss andel av er mammas kvarlåtenskap som räknades ut när er styvpappa dog. Det är den andelen er mamma haft med fri förfoganderätt. För att ge exempel på detta kan följande sägas: När er styvpappa dog hade han tillgångar som uppgick till 100 000 kr. Er mamma hade vid samma tidpunkt tillgångar som uppgick till 200 000 kr. Hon ärver er styvpappa och den andel hon ärver med fri förfoganderätt blir 100 000/ (200 000 + 100 000)= 1/3. Detta betyder alltså att er halvbror först, innan ni får ut något efter er mamma, har rätt till 1/3 av hennes kvarlåtenskap.

Efter det att er halvbror enligt 3 kap. 2 § 3 st. ÄB fått ut sitt arv efter sin pappa, ska er mammas övriga kvarlåtenskap fördelas mellan de arvsberättigade efter henne. I det här fallet är ni som är hennes barn, dvs hennes bröstarvingar, som har rätt att ärva henne (vilket följer av 2 kap. 1 § ÄB). Av samma bestämmelse (2 st.) framgår att arvlåtarens barn ska taga lika lott, vilket betyder att ni ska ärva lika mycket var efter er mamma. Det betyder alltså att de tillgångar er mamma har kvar efter det att er styvpappas arv betalats ut till din halvbror, ska delas i tre, dvs lika mellan hennes tre barn. Vem som sedan får vad får ni tillsammans komma överens om.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare