Från vilken dag gäller uppsägningstiden?

Hej, jag sa upp mig via sms 2021-09-28. Fick svar dagen efter att uppsägning via sms inte är giltig eftersom att det står i vårat anställningsavtal. Sa idag upp mig via Mail. Vi har 1 månads uppsägningstid men vill nu veta vilket datum jag har rätt att gå.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar från vilken dag uppsägningstiden räknas, och därav när din sista arbetsdag enligt uppsägningstiden är.

Regeln för uppsägningstid är att det är samma dag som uppsägningen lämnas in, som ska vara sista anställningsdag i månaden när uppsägningstiden löper ut.

I ditt fall utförde du en korrekt uppsägning 2021-09-29 och med en månads uppsägningstid kommer därför din sista anställningsdag vara 2021-10-29.

Viktigt att veta är att uppsägningstiden börjar först när arbetsgivaren tagit emot uppsägning, varav ovanstående bara gäller om arbetsgivaren tagit emot ditt mail 2021-09-29.

Du och din arbetsgivare kan även komma överens om vilken dag som är din sista anställningsdag, men om ni inte har gjort det är det den 29/10 (förutsatt att arbetsgivaren tog emot ditt mail samma dag som du skickade det).

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om något var oklart eller du har fler frågor, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare