FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/03/2021

Frågor rörande tidigare brottslighet vid arbetsintervju

Jag blev straffad för ca 10 år sedan. Denna dom är sedan länge borta från mitt belastningsregister. Men om jag har en arbetsintervju där arbetsgivaren begär utdrag från mitt belastningsregister, kan de ändå se dessa uppgifter?

Den andra delen av frågan är om jag måste säga att jag blivit straffad om frågan dyker upp under intervjun ,även om belastningsregistret är tomt så att säga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När domen har försvunnit ur belastningsregistret kommer den inte att synas när någon begär ett utdrag. Det går dock att begära ut själva domen från domstolsverket.

Det finns inget frågeförbud reglerat i svensk lag, arbetsgivaren kan ställa de frågor som den vill men får dock aldrig ställa diskriminerande frågor. Arbetsgivaren bör endast ställa de frågor som arbetsgivaren anser har betydelse för den aktuella tjänsten.

Du behöver inte på eget initiativ lämna negativa uppgifter som kan försvåra möjligheterna för dig att få anställningen. Men om arbetsgivaren frågar dig om tidigare brottslighet och du ljuger så riskerar du att arbetsgivaren senare vill ogiltighetsförklara avtalet för att anställningen tillkommit på oriktiga grunder. Arbetsgivaren kan exempelvis hävda svek enligt 30 § avtalslagen och anställningsavtalet kan ogiltighetsförklaras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare