Fråga rörande tid för kontrollavgift

Olovlig parkering. Böter när man går och hämtar parkeringstillstånd.

Hejsan, jag talar för en släkting angående en händelse från i somras nyligen blev aktuell då han blev kallad till domstol av parkeringsbolaget.

Min svåger jobbar som målare och skulle till ett nytt jobb, första gången. För att stå på parkeringen på vilken han hade ställt sig krävdes ett parkeringstillstånd. Oturligt nog så blev han belagd med en kontrollavgift under de 5 minuterna när han lämnade fordonet för att hämta parkeringstillståndet i bostaden som han senare skulle jobba i.

Han betalade inte men skickade ett mail till parkeringsbolaget och klagade, de svarade inte. Nu tar de det till domstolen.

Jag undrar om detta är tillräckligt för att kontrollavgiften ska anses uppenbart oskälig och inte tas ut? (1984:318 §10 lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.)

Hur är det i andra fall om man blir bötlagd under tiden man går fram och tillbaka från en parkeringsautomat, samt om det tex är lång kö vid automaten? Enda anledningen till att han lämnade fordonet var trots allt för att hämta parkeringstillståndet.

Tack så mycket!

/Trausti och Daniel

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till LAWLINE med er fråga!

Det är, precis som ni har uppgett, 1984:318 lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering som gäller i ert fall. I 1 § i lagen (se här) står det att det är möjligt för markägaren att ta ut parkeringsavgift om ett fordon har parkerats i strid med förbud och villkor som denne har beslutat om.

I 5 § står det att ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn. Det finns därför inte någon tidsgräns, och kontrollutgift kan tas ut direkt när en fordonsägare/förare brutit mot ett uppställt villkor.

I 10 §, som ni har nämnt, så går det att ogiltigförklara boten om det är uppenbart oskäligt på grund av omständigheterna för markägaren att ta ut kontrollavgift. Detta är ett ganska högt uppställt krav och det finns inte mycket praxis rörande omständigheterna som gör kontrollavgiften oskälig. I praxis står det dock så här om möjligheterna till att ogiltigförklara kontrollavgiften:

"Enligt uttalanden i förarbetena till nämnda bestämmelse bör det krävas mer än att försumligheten är ursäktlig för att markägaren inte skall ha rätt att ta ut kontrollavgift. En avgift bör inte få tas ut om försummelsen berott av någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. Som exempel anges egen eller en nära anhörigs sjukdom. Också andra situationer som den ansvarige inte kan påverka själv bör vara skäl nog. Däremot bör inte den som glömt att förete parkeringstillstånd utan vidare kunna undgå avgift. I specialmotiveringen till lagbestämmelsen sägs dock att det borde kunna accepteras att uppvisa giltigt parkeringstillstånd i efterhand om tillståndet gäller för en längre tid och om underlåtenheten att på föreskrivet sätt lägga tillståndet väl synligt i fordonet inte upprepas för ofta".

Bevisbördan ligger alltså på er släkting i det här fallet om det kommer upp i domstol, alltså bevisa att denne gick iväg i fem minuter för att hämta parkeringstillstånd. Om det går att bevisa att tiden inte gick att påverka då släktingen gick upp för att hämta tillståndet så kan den omständigheten anses kunna ligga till grund för att kontrollavgiften skulle kunna vara oskälig. Men detta måste dock som sagt bevisas.

Rörande kön till automaten så finns det inga regler för hur länge en parkeringsvakt behöver vänta innan denne utfärdar en parkeringsanmärkning. Parkeringsvakter brukar dock avvakta i 5-10 minuter av praktiska skäl innan de agerar för att ge ägaren tid för att köpa biljett. Detta är dock inte lagstadgat, alltså kan parkeringsvakten frångå detta.

Ägaren till bilen ska när denne fått en anmärkning bestrida parkeringsanmärkningen hos polisen i det län där parkeringsanmärkningen utfärdades. Det framgår inte i er fråga ifall er släkting har gjort det. Jag håller med om att det är en väldigt oturlig situation och jag hoppas att det löser sig!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare