Fråga rörande betalning av avliden persons skulder

Har lån och krediter på ca 500.000:-, äger en villa men har inga större tillgångar i övrigt. Om det skulle hända mig något, måste huset då säljas för att täcka upp skulderna, eller kan min sambo och barn bo kvar i huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Om du i dagsläget skulle avlida skulle dina barn få ärva dig (sambor ärver inte varandra om samborna inte utfärdat testamenten för varandra). Innan dina barn kan ärva dig måste dock först en bodelning göras mellan dig och din sambo. När din andel i bodelningen blivit fastställd måste därefter dina skulder betalas. Efter att dina skulder betalats får dina barn ärva det som finns kvar av dina tillgångar. Om det inte finns några andra tillgångar än villan att betala dina skulder med eller om din sambo inte är beredd / har möjlighet att betala skulderna kommer dessvärre villan att säljas för att därigenom få in pengar till att kunna betala dina skulder.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare