Fråga om vad man bör inkludera i sin stämningsansökan om äktenskapsskillnad

Hej, Jag är i en lite rörig situation. Jag och pappan till sonen är fortfarande gifta men där jag lämnade hemmet på grund av hit om våld med sonen julen 2018. Därefter bara jag har gjort allt i min makt för att skydda sonen och mig från exet. Dock har jag haft kvar även folkbokföring i samma lägenhet som exet medans jag har under de senaste två åren haft två privata förstahandskontrakt på boende där jag bott med sonen. Det finns bakgrund och häktning på grund av våld i nära från 2018 och en soc utredning för den situationen. Under perioden har exet varit tydlig och övertalat mig att inte skiljas och ha kvar adressen i den lägenhet han bor. Detta då han sökt uppehållstillstånd på anknytning till mig. I höstas fick jag nog och hittade ett förstahandskontrakt som jag och sonen flyttade till och bad också om att flytta med sonens adress. Detta vägrade han och våldet eskalerade och det blev ytterligare en utredning via soc. Exet valde att inte medverka. Jag funderar nu vad som är bäst att skicka in stämning endast för skillsmässa eller i samma ansökan lägga till kring prövning på vårdnad, boende och umgänge? Kan nämna att jag fått besked om att jag inte får stöd av rättsskydd via mitt försäkringsbolag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För mål om äktenskapsskillnad (skillsmässa) ktan man som make föra talan om att ett äktenskap ska bestå eller upplösas (14 kap 1§ Äktenskapsbalken). Som jag har förstått din situation har du anmält våldet som du blivit utsatt för så att det finns dokumenterat och detta har mynnat ut i två utredningar av Socialtjänsten. Domstolen kan dock behandla frågor om vårdnad,boende och umgänge i samma stämningsansökan om äktenskapsskillnad (14 kap 5§ Äktenskapsbalken). Jag skulle därför rekommendera dig att även lyfta frågan om vårdnad, boende och umgänge i samma stämningsansökan då det så gott som alltid är bättre för barnet att dennes föräldrar kommer överens om vad som ska gälla efter skillsmässan. Dessutom kan du dra nytta av den effektivitet när olika frågor om äktenskapets upplösande behandlas inom ramen för samma mål.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsnignar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare