Fråga om uppsägning vid provanställning

Är det rättvist att bli uppsagd från prövotids jobb pga sjukdom eller VAB?

Jag meddelade min chef den 24.1 att jag har corona och kunde inte åka till jobbet, då sa han ingenting om uppsägning han sa bara okej då vet jag.

Jag fick lapp hem som han hade skrivit då den 24.1 att jag blivit uppsagd men står ingen anledning varför och ingen annan har fått en sådan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd (LAS)

Enligt (6 § lagen om anställningsskydd) får avtal träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader. Provanställningen får även avbrytas i förtid, dvs. före den avtalade prövotidens utgång, om inte något annat har avtalats. Såväl arbetsgivaren som arbetstagaren har rätt att avbryta anställningen i förtid. Om provanställningen inte avbryts i förtid under prövotiden är huvudregeln att provanställningen vid prövotidens utgång automatiskt övergår i en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att det ska inträffa måste det senast vid prövotidens utgång lämnas ett besked till motparten om detta. Som huvudregel gäller dessutom att en provanställning inte kan förlängas så att prövotiden blir längre än sex månader utan att provanställningen efter längst sex månader övergår i en tillsvidareanställning. Prövotiden kan dock förlängas om arbetstagaren varit frånvarande från arbetet under stora delar av prövotiden (se rättsfall AD 2020 nr 53)

Viktigt att påpeka är dock att avvikelser kan göras från denna bestämmelse enligt (2 § lagen om anställningsskydd) eftersom det förekommer kollektivavtal om provanställningar.

Enligt LAS kan inte någon rättslig prövning av arbetsgivarens skäl för att inte låta en provanställning övergå i en tillsvidareanställning göras. Det är dock möjligt att angripa åtgärden med stöd av andra rättsliga grunder som exempelvis (8 § medbestämmandelagen) eller (diskrimineringslagen).

Av (31 § lagen om anställningsskydd) framgår att om arbetsgivaren avser att ge arbetstagaren besked om att en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Är arbetstagaren dessutom fackligt organiserad ska arbetsgivaren samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorganisationen som arbetstagaren tillhör. Arbetstagaren och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt till överläggning med arbetsgivaren om beskedet. Det är visserligen möjligt att avbryta provanställningen omedelbart med stöd av 6 §. Väljer arbetsgivaren att göra det kan han eller hon dock bli skyldig att betala allmänt skadestånd för brott mot denna paragraf. Någon skyldighet att betala ersättning för utebliven lön finns emellertid inte, men eventuellt andra skador kan vara ersättningsgilla (se rättsfall AD 2003 nr 115).

Moraliskt sett skulle en uppsägning på grund av sjukdom kunna anses något förkastligt. Om din provanställning inte hade övergått i en tillsvidareanställning är det dock ingenting som jag finner skulle strida mot någon bestämmelse i LAS, förutsatt att arbetsgivaren har beaktat tvåveckors regeln. Om du har varit anställd i mer än sex månader gäller dock som huvudregel att din anställning ska övergå i en tillsvidareanställning vilket innebär att andra bestämmelser är tillämpliga. Dessutom kan du och din arbetsgivare ha avtalat om något annat som avviker från LAS vilket i så kan gälla, såvida avtalet inte undergräver LAS och är till din nackdel. Om du är fackligt ansluten kan fackförbundet dessutom ha avtalet om andra regler för provanställningar. Svaret på din fråga beror alltså lite på hur situationen som helhet ser ut, vilket jag tyvärr inte kan besvara tillräckligt precist mot bakgrund av frågeställningen. Du kan dock kontakta Lawline juristbyrå om du vill ha ett mer detaljerat svar. Alternativt så kontaktar du fackförbundet och ser om de kan hjälpa dig i din situation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare