Fråga om tillgodokvittons giltighetstid

Hej,

Jag har ett tillgodokvitto där jag har missat att det står giltighetstid endast 1 år. Är det omöjligt att få utnyttja det efter denna tid? Om så är fallet...Kan jag kräva att få min vara tillbaka eftersom jag faktiskt har betalt den?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillgodokvitton regleras inte i konsumentköplagen. Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån 3 § konsumentköplagen, men det hindrar inte att parterna avtalar om regler som är mer gynnsamma för konsumenten är lagens regler. Ett exempel på detta är tillgodokvitton.

Informationen av tillgodokvitton ska framgå av kvittot för att det ska gälla. Eftersom det står på kvittot att giltighetstiden är ett år så innebär det att det är utgångspunkten eftersom det är avtalets grund. Om tiden är utgången kan du inte med stöd av kvittot eller konsumentköplagen kräva tillbaka din vara. Detta beror på att det är ett förhållande som inte regleras i konsumentköplagen och utgör därmed ingen skyldighet för säljaren. Inget hindrar säljaren från att ändå kompensera dig på något annat sätt eller ta tillbaka varan, men det är upp till säljaren.

Med vänliga hälsningar,

André TitoRådgivare